Si durant el primer trimestre no perdem temps en crear un bon clima d´aula i organitzar-la, llavors la classe s´autoorganitza sola, molts cops de forma caòtica i amb unes regles no idònies per aprendre (líders negatius o regnes de taifes), tal com ha recordat Neus Sanmartí, al curs sobre avaluació impartit l´agost 2011 a l´Escola d´Estiu de Menorca, recuperant una de les idees més polides de la Pedagogia institucional. Per aprendre és necessari que l´alumne es sàpiga autoavaluar i per això és imprescindible un ambient cooperatiu, de confiança i d´orgull de que no anem a competir sinó a ajudar-nos a aprendre. Un clima on, com afirma també Perrenoud, l´autoritat no depengui tant del control del mestre com de l´autocontrol de l´alumne. Per tant, les 3 condicions que determinen un bon clima d´aula són:
- Unes bones relacions interpersonals entre els aulmnes
- Autocontrol. Els alumnes duen el pes de l´aula. Passar del control del mestre a l´autocontrol de l´alumne
- Disposar de temps (horaris no fragmentats) i espais flexibles (que permetin l´aprenentatge cooperatiu, individual i en gran grup)