Vàries universitats americanes (Harvard, Maryland, Colorado…. i el MIT, a la foto) han decidit subtituir les lliçons magistrals per classes més petites on s’enfatitza l’aprenentatge interactiu i col·laboratiu. La decisió s´ha pres aquesta tardor derprés d´anys d’experimentació i debat (i resistència) per part de l’alumnat. Com a resultat al MIT ha augmentat l’assistència i el percentatge de fracàs ha disminuit un 50%.
Les classes són high-tech, 80 estudiants, 13 taules rodones equipades amb ordinadors en xarxa i PDI a les parets. Els profes fan una breu presentació i els estudiants a treballen en petits grups. Professors i alumnes dirigeixen experiments conjuntament. Els profes tenen assistents docents. L´aula bull. Els alumnes demanen, conversen, escriuen, investiguen…. Els ha costat entendre que les classes no han de ser lliçons magistrals. Al MIT aquest nou enfocament s´anomena TEAL (Technology Enhanced Active Learning).
Han estat els departaments de Física els que més han treballat per demostrar que els estudiants aprenen i apliquen millor el coneixement a través d´un aprenentatge interactiu, col·laboratiu, centrat en l’estudiant.
“Així com tu no pots ser un corredor de fons mirant maratons per la TV, tu has de FER ciència, i atrevessar el procés de pensament i no només MIRAR com el teu instructor ho fa”. (Professor de física del MIT, Mazur).
Carl Wieman, Nobel de Física i professor de la Univ. de Columbia: “El cervell humà pot retenir com a molt 7 diferents ítems a la memòria a curt termini i no pot processar alhora més que 4 idees alhora. Però el nombre de nous ítems que s’espera que recordin i processin els estudiants a una classe magistral és molt més gran. Per això no ens ha de sorprendre que només retenguin una petita fracció d’allò que se’ls presenta en aquest format”.
“T’han d’estar mirant atentament, entenent-ho tot? ” deia el Professor Sciolla . “O han d’estar pensant?.
Font: New York Times (14/1/09)
Post llegit 6962vegades
Genial!!!
gràcies una vegada més, ets una mina
Una abraçada
Carme