Formes d’analitzar notícies:
- Des d’una mirada científica, seguint el tipus de preguntes de PISA 2006: (Font: Neus Santmartí, octubre 2008). S’aplica a textos, publicitat, pel·lícules, etc….
- Com un estudi de cas (Font: Teaching tolerance.org, abril 2009)
- CONTEXT. Causes històriques.
- PROBLEMA. Quin és el problema de fons?
- ACTORS. Punts de vista dels protagonistes
- DEMOGRAFIA. A quantes persones ha afectat?. De quins sectors?
- ESTRATÈGIES. Com s´ha intentat solucionar?
- SOLUCIONS. Quina seria la solució?
- COMENTARI: Quina és la meva opinió?
- REFERÈNCIES: Fonts que hem emprat.
- A través d’un joc de rol. Es formen grups d´alumnes. Cada grup ha de representar l’opinió o posició d’un dels protagonistes de la notícia que s’està llegint i al final es fa un debat. Exemple: La revolta dels immigrants de París.
- Les 6 preguntes del NEW YORK TIMES. Aquest diari proposa LESSON PLANS entorn a notícies d’actualitat. Estan estructurats de forma molt competencial. Estan organitzades per àrees/materies/temes. Pàgina imprescindible.
- Com una anàlisi de text (Font: Torres Jack, Ana, Cuadernos de Pedagogía, abril 2009)
- MAPES CONCEPTUALS, LÍNIES DEL TEMPS ONLINE o Fitxes per analitzar notícies (intel·ligència visual-espacial). Col·legi Montserrat, Barcelona. CLICAR SOBRE LA IMATGE.
- En taronja, la seqüència didàctica competencial. Si fem una comparació veim que responen a objectius diferents, però la verda i la blava són més competencials perquè posen l’accent en les diverses interpretacions i formes de solucionar els problemes, i per tant, obliguen a l’alumne a pensar i decidir entre vàries opcions.
- PROBLEMA: Què, Per què. CONSIGNA, IDEES, INFORMACIÓ.PROBLEMA + CONTEXT + ACTORS. CONTEXT: On, Quan, Quant, Com. ACTORS: Qui. ROL. DEMOGRAFIA
- PUNTS DE VISTA: qui diu què i per quina intenció. ESTRATÈGIES: TEST.
- PROPOSTES DE SOLUCIÓ. SOLUCIONS: CONCLUSIONS. REFERÈNCIES
- QUINA ÉS LA MEVA OPINIÓ I COM L´ARGUMENTARIA?
- EL QUE HE APRÈS EM POT SERVIR PER ENTENDRE ALTRES SITUACIONS? QUINES?.
Post llegit 7582vegades