Activitat senzilla però efectiva per tal d´ajudar els alumnes a practicar vàries estratègies: la metacognició, la connexió amb els seus coneixements i el qüestionar-se.
Objectius
- Si és una situació de lectura, practicar la metacognició, el pensar sobre el seu pensament mentre estan llegint per tal que siguin conscients de quan perden el fil o no ho entenen. Tot i que els adults creim que tots ja ho fan automàticament, a la pràctica, a l´aula hem comprovat que a 1r cicle els costa pensar al mateix temps que llegeixen i necessiten vàries sessions fins que són capaços de fer-ho sense ajuda.
- Si és un projecte, que els alumnes faixin visible el seu pensament, l´organitzin i l´enriqueixin a través del diàleg amb els companys i la mestra.
Situacions d´aula a les que es pot aplicar:
- Projecte de treball: què sabem? què volem saber?
- Recerca científica: què passarà, quines són les meves hipòtesis?
- Treball de textos. Lectura. Per pràcticar les estratègies de metacognició, connectar amb coneixements previs, o la de qüestionar. Es pot fer abans, durant o després de la lectura.
- Conferència. Per a planificar-la o per a fer una exposició oral original combinant el text oral amb el propi pensament.
- Notícies. Per a anotar les parts d´una notícia: què, qui, com, quan, per què.
Seminari Educació Inclusiva organitzat pel CEP de Menorca. Gener 2013. |
Procediment:
- La mestra fa modelatge, per exemple, si és una situació de lectura, un alumne llegeix i entre i entre, ella pensa en veu alta. Encara no s´escriu res al núvol. Si es tracta d´un projecte no convé fer un modelatge al moment inicial sinó després de que els alumnes hagin expressat les seves preguntes.
- Els alumnes de dos en dos imiten el procediment sense escriure (situació de lectura)
- En equips de 4 pensen en veu alta i anoten els seus pensaments.
Fonts emprades:
- A teacher’s treasure
- Mc Gregor, Tanny (2007): Comprehension Connexions. Capítol sobre metacognició
Post llegit 9810vegades