Pregunta conductora:
Com es sap si una comarca/ciutat/barri/poble avança o no? què s´ha de saber? Quins criteris tenen en compte els geògrafs+sociòlegs per conèixer a fons una ciutat i per comparar unes ciutats amb les altres? Què fa que una ciutat sigui eficient i sana? Què fa que una ciutat funcioni bé? N´hi ha de millors que altres? Com es sap?….. Com explicaries als nens d´una altra escola quins són els trets positius i els problemes de la teva ciutat i les solucions per avançar? Lligant l´estudi dels sectors econòmics a l´estructura social i veient la relació entre situació geogràfica i avanços econòmics i entre aquests i els avanços socials i culturals.
Producte: Com dissenyaries una ciutat sostenible?
Primera part. Els problemes de la meva ciutat.
Quins problemes té la meva ciutat? Quines propostes de solució?
Com funciona l´aigua potable? Que es fa amb les aigües brutes? Com es tracten els residus? Què es fa?
Per què la ciutat pot oferir tants serveis? Què costen? Quins serveis socials ofereix la meva ciutat? Els serveis depenen de la densitat de població o de la ideologia política dels que governen? Quantes persones pobres hi ha a la meva ciutat? Amb quants recursos viuen al dia? Com ha arribat a ser pobres? Algú els ajuda? Què s´ha de fer per millorar aquesta situació?
Què tenen a veure els barris i edificis de les ciutats amb l´estructura social? Els edificis parlen sobre el poder i la posició social?
Quina relació tenen les ciutats amb el medi ambient? Un edifici pot contaminar? Els edificis i espais públics poden millorar la convivència?
Com es sap quins edificis tenen valor artístic?. Val la pena mantenir-los? a quin preu?
Segona part. La història de la meva ciutat.
Com era el meu poble abans de que existissin les cases? Com va ser la primera casa del meu poble? Què és el que va fer créixer el meu poble? Què va canviar d´una època a una altra? Què es va mantenir? Què és el que fa que una època històrica sigui diferent d´una altra?. Quina és la teva època favorita, per què? Amb quins criteris es defineix una època històrica?
Per què i amb quins criteris es van configurar les comarques i concretament la nostra? Què tenim en comú? Avantatges i inconvenients de l´organització comarcal. Com afecta la globalització a l´organització comarcal? hi ha diferències entre ser d´una comarca i una altra? N´hi havia més en temps dels nostres avis? Què ha canviat? S´ha perdut la relació amb la terra on es neix?
Tercera part. Món local, món global.
Quines semblances i diferències hi ha entre ciutats del nord i del sud? Qui defensa les ciutats? Estan aliades en alguna organització?
Ara que coneixem la nostra ciutat…. com convèncer els altres que val la pena estimar la terra on es neix?.
Exemples
Educació infantil i Cicle inicial:
Una història viscuda, Nando Pons Fanals, CP Sant Lluís, Menorca.
ESO
CATEDU (Centro Aragonés de las Tecnologías de la Educación). Propuesta para estudiar contenidos curriculares de diferentes áreas a partir del estudio de la propia ciudad en ESO (Ver PPT-resumen) , en este caso Zaragoza. Vale la pena conocer este directorio.
Post llegit 6030vegades