El pensament creatiu es pot ensenyar, però requereix un clima d´aula favorable (que es fomentin les relacions entre iguals, l´empatia, la seguretat emocional i l´expressió de les pròpies idees).
Les estratègies que permeten als alumnes desplegar un pensament creatiu són:
- Conèixer a fons quin és el problema. Causes i conseqüències (Pensament crític previ)
- Generar un ventall ampli d´idees (alternatives) per solucionar-lo ABANS d´elegir-ne un.
- Comparar i contrastar aquestes alternatives entre sí per esbrinar quines servirien millor.
- Destriar entre el tot i les parts (imatge). Quines solucions afecten al tot i quines a les parts?
- Què passaria si es fes A? Què passaria si es fes B?
- Decidir, elegir una de les alternatives i argumentar per què.
Fitxes per a generar idees quan l´alumne ha de fer una investigació lliure:
Fonamentació teòrica
El model sinèctic (Gordon, 1954) està enfocat en una estratègia, la de generar idees (sinèctica=unir elements heterogenis per crear quelcom nou). Proposa emprar analogies i metàfores per generar idees. Exemples:
- Analogia directa (què es sembla a tal…?).
- Analogia personal (com em sentiria si fos un arbre?)
- Analogia fantàstica (com m´agradaria que fos….?)
Les seqüències didàctiques per a generar idees poden ser de dos tipus. La que serveix per a crear (permet convertir quelcom familiar en nou o estrany). I la que serveix per a aprendre (permet convertir quelcom nou o estrany en familiar).
Post llegit 7869vegades