L´avaluació a través de les proves PISA 2015
Des de l´any 2003, PISA investiga com avaluar la capacitat per resoldre problemes interdisciplinaris en contextos reals. S’entenen per problemes aquelles situacions que no poden ser resoltes de forma ràpida ni òbvia. Peró per 2015 introdueix un nou factor: com avaluar al mateix temps aquesta capacitat en un entorn on la interactivitat ve donada tant pel diàleg i la col.laboració amb els altres (companys reals o virtuals a les xarxes) com per les mateixes eines digitals (ex: telèfons mòbils, sistemes d’aire condicionat, ordinadors que reclamen interacció per aprendre).
La competència per a resoldre problemes col.laborativament es defineix així:
La capacitat individual per implicar-se en un procés en el que dues o més persones intenten resoldre un problema tot compartint els seus coneixements i esforços per tal de trobar una solució.
Però a la pràctica en què ens hem de fixar per saber si un alumne desplega aquesta competència?PISA 2015 considera que no és suficient fixar-se en habilitats com comprendre el problema, extreure conclusions i trobar una solució. Si volem conèixer la competència que tindrà l’alumne en el món real hem d’anar més enllà i trobar indicadors no tan estàtics (més dinàmics) que ens permetin entendre el múltiples passos que es fan per provar una hipòtesi o per assaig i error.
Les competències que avaluarà PISA 15 seran tres:
1. Establir i mantenir una comprensió compartida
2. Participar en la resolució del problema
3. Establir i cuidar l’organització de l’equip.
Per què és necessari?
El currículum actual no prepara per aprendre en el món interconnectat del segle XXI. És el que defensen tant l´ATCS (Assessment and Teaching of the 21st Century Skills), fundat per investigadors d’Austràlia, Finlàndia, Singapur i Estats Units, amb 250 especialistes de 60 països, entre ells el director de PISA, Andreas Schleicher, com el Partnership for the 21 century skills (EUA). Els objectius curriculars de l´ATCS es divideixen en 4 blocs (molt semblants als de P21):
- Formes de pensar. Pensament Crític, Resolució de problemes, Creativitat, Saber decidir i Saber aprendre.
- Formes de treballar. Comunicar i Col·laborar.
- Eines per a treballar. Les TIC i l´alfabetització digital.
- Habilitats per a viure al món del segle XXI. Ciutadania, vida i trajectòria professional, i responsabilitat personal i social.
Per ampliar informació:
– Rúbriques i llistes d’avaluació d’aprenentetge cooperatiu classificades per nivells.
-OECD (2013): Draft Collaborative aproblem Solving Framework
Fonts:
Martin, J.E.,
21st c. competencies as transfer: NRC’s Educating for Life and Work
Martin, J.E., Assessing Collaborative Problem Solving (en línia)
BIE, 21st Century Skills Assessment. Collaboration Rubric.
Post llegit 187vegades