Ahir vaig sopar amb una amiga que li ha tocat un d´aquells grups que et posen a prova. 25 Alumnes de 5è de primària, 8 filletes i 17 fillets, dels quals 6 van a un psiquiatre, un psicòleg o prenen medicaments. Ho he provat tot, però res funciona: autoritat, col·legui-style, relació afectiva….no és que no tenguin capacitat, són bons, però la concentració dura només uns minuts. Quan una de les 6 filletes de floquet ja duu 6 exercicis fets, la resta encara va pel primer. Venen empantallats. Res del que feim els interessa!…. Acab esgotada. Ja no sé què més provar.
Després de l’esbravada emocional, i els comentaris habituals (veuen l´escola com una pel·lícula que no va amb ells, comparada a internet. No els fer. Surten amb la mateixa visió del món que tenien el dia abans…. però noltros seguim amb l´estil de fa 200 anys), la nostra conversa es va centrar en el fer: Es pot fer res quan res funciona?. Algunes conclusions, que són només primeres impressions que penj per si algú pot aportar més llum:
- No començar a fer treball cooperatiu o projectes si el clima de l´aula no està cohesionat. No provar res, no experimentar fins llavors. No serviria. Si l´escola no els diu res, tot el que provem serà inútil.
- Idò mentre què? deixam de banda el currículum?….. Sí, però….. Mentre, ens concentram en 5 competències: la comunicativa, la CAA, la CAIP, la CCA i la social i ciutadana. Durant quant de temps? Tot el que faixi falta. O ho feim així o anirem en falderet tot el curs. L´altre via és dominar-los i que es portin bé, però acceptant que res els feri. Seran bons fillets, seran obedients, però com deia Gadamer, res els succeïrà a l´aula.
- Com ho feim amb fillets que els costa concentrar-se?. Amb activitats breus i consignes verbals ràpides que rompin el ritme habitual i toquin totes les intel·ligències (l’expressió corporal, artística i musical i la intra i interpersonal). Ells parlen, tu escoltes. Ells participen, tu mires. Ells pensen, tu recolleixes.
- Com diu Jaume Sans Vellvehí: n´hi ha prou amb plantejar un problema al grup per trobar-hi solucions entre tots plegats. El debat i les conclusions emergeixen soles. Aquí un exemple
- Es tracta de tocar allò essencial (continguts, avaluació, metodologies). Eduidees: – connectar el currículum amb temes “de fora” elegits per ells , – fer una avaluació formadora i formativa, – planificar activitats audiovisuals com a introducció dels temes.
- Un exemple. Teniu 5 segons per elegir com i on us voleu seure (la major part esbaldregats en terra). Compt fins a 5. 10 segons per pensar com seria la teva classe ideal (o una altra pregunta). Canvi de posició. Un ho exposa. Canvi. Un altre ho explica només amb gestos. Canvi. Un altre ho exposa (fluix, fort…). Canvi…… Quan hi ha hagut prou moviment: dibuixau-ho a la paret. Les parets i el terra cobertes de paper d´embalar. Música de fons. Després: per parelles posau un títol als vostres dibuixos i transformau-lo en un rodolí rimat. Abans, aquella cançó per practicar rodolins (Alady, lady, lady, Alady, lady lo….). A classe de música es perfecciona.
- Propera sessió. La mestra duu els rodolins fotocopiats. Enllaçar-los (cohesió) i posar-lis ritme-rap i coreografia…..Ballar-los… Filmar-ho i penjar-ho a internet. Pensar un pla per fer realitat allò que hem escrit…. uep! aquí començam un projecte. El següent pot ser com seria el teu poble ideal? Què li proposam al batle per millorar el nostre poble?… i si la cosa ha furulat ja som a medi!.
- On va a parar això?….. No és molt de jugar?. I els hàbits?…. Això va a parar a treballar la competència comunicativa i audiovisual, la digital, etc….. i totes les intel·ligències. Va a parar a escoltar què pensen i què volen els fillets. A prioritzar els hàbits de pensar sobre els d´obeir, els de participar sobre els d´escoltar. Va de convertir l´escola en allò que els fillets ens estan demanant a crits, que els ensenyem a participar en un món horitzontal i enxarxat. Que els ajudem a trobar la seva causa, els seus talents, el seu què.
Vam estar d´acord en que el llibre de text com a únic recurs i la dinàmica jo explic-tu escoltes-jo t´examin són dinàmiques linials que pertanyen a un altre món. Un món que ja ha mort, el de les organitzacions verticals.
Aquí, altres propostes (Clicau sobre la imatge):
Post llegit 28659vegades
Hem passa el mateix que el que he llegit a dalt de tot.M’ agradaria conèixer la persona que li passa tot el que ha escrit.
Jaume i Eduidees, mil gràcies pels vostres comentaris. Els vaig a posar dins el post!. Jaume, m´ha agradat molt el PPT de la professora Ann Go-Ixa. Algun dia segur que ens trobarem!
Més trucs
– deixar que ells triïn part del temari per introduir temes “de fora” amb connexió al currículum
– incentivar amb positius i notes freqüents, res d’esperar als moments d’avaluació
– planificar activitats audiovisuals, la pantalla motiva, com a introducció dels temes
Ostres, Guida, quin devessall de material, reflexions… T’estàs convertit en el meu Delfos particular. Cada vegada que estic encallat planejant algun projecte, em cau algun document o presentació teves.
Compto que no us cal, però va molt bé quan no trobes cap solució plantejar-la al grup per trobar-hi solucions entre tots plegats. Només cal presentar un cas molt similar al teu i el debat i les conclusions emergeixen soles. Aquí en teniu un exemple: http://www.slideshare.net/Txaumell/un-curs-de-cuina-xinesa
Aprofitaré per escampar la boira i pair tot el que he llegit.
Salutacions,