El passat 31/1/2022 es va celebrar una webinar organitzada pel CEIB per fer una anàlisi de les propostes de la LOMLOE. Aquí hi ha el vídeo. Segons va explicar Antoni Salvà, el nou currículum s’haurà de desplegar en SITUACIONS D’APRENENTATGE.
Aspectes positius
Amb una escola de Menorca estim revisant el #PlaLector #PLEC a la lum de la #LOMLOE. D’una banda ens hem trobat amb un avanç en la concepció general. O sigui, el que abans eren les dimensions competencials (que es lligaven a blocs de continguts: llegir, escriure, parlar…), a partir de la LOMLOE es despleguen directament com a descriptors de la mateixa competència. En aquest sentit és un pas endavant. Es parla amb més profunditat d’estratègies de comprensió, de processament d’informació a partir de dues o més fonts, i es diu específicament que no té sentit treballar l’anàlisi lingüístic descontextualitzat de la comprensió o expression textual.
Una dificultat
Però quan compares competències específiques + criteris d’avaluació + sabers bàsics, es repeteixen els indicadors i no s’aterra a la realitat . Vegem-ho amb l’exemple d’una situació d’aprenentatge inclosa al nostre PLEC, les tertúlies literàries.
Fixeu-vos que els criteris d’avaluació no aporten informació nova a la competència específica.
COMPETÈNCIA ESPECÍFICA 7= Compartir experiències de lectura.
CRITERIS D’AVALUACIÓ=
- 1rCicle. Compartir oralment les experiències de lectura.
- 2nC Compartir l’experiència de lectura en diversos suports
- 3r C el mateix
Els criteris d’avaluació no ajuden a entendre què hem d’observar per saber si es comparteixen críticament lectures. No són bons indicadors perquè no concreten la competència específica.
Els centres hauran de programar copiant indicadors que no indiquen?
SABERS BÀSICS. Vindrien a ser els antics continguts conceptuals. Tenim el mateix problema.
1r CICLE= Estratègies per l’expressió de gustos i interessos.
2N CICLE= Iniciació a la valoració argumentada de les obres.
3r CICLE= Iniciació a la valoració argumentada y valoració crítica de les obres.
Un altre exemple. Imagina que vols treballar les estratègies de comprensió (ESO)…Això serà tot el que trobaràs. Indicadors (massa generals) que es repeteixen i que no “indiquen” què s’ha d’observar.
Quina seria l’alternativa?. El currículum del Departament d’Ensenyament de Catalunya ja fa anys que està dissenyat des de la perspectiva competencial. Per exemple, si vols treballar estratègies de comprensió, no tens un llistat d’indicadors repetitius i poc concrets com els superiors, sinó una rúbrica d’avaluació que et permet veure de quina manera evoluciona un indicador al llarg del temps i que, per tant, et dona informació útil per saber com treballar en el dia a dia.
Ja fa anys també que la web TRESOR DE RECURSOS, coordinada per Neus Sanmartí, aporta rúbriques i bases d’orientació per saber com treballar en el dia a dia les diferents competències. Aquí hi podeu consultar les de la competència comunicativa.
Post llegit 2264vegades